fbpx

Jak začít běhat a mít z toho radost (i když trpíte:)

Minulý týden nám začalo astronomické jaro. Úderem 21.března vždy pookřeju a to nejen proto, že jsem se o den později narodila a jaro mám tím pádem tak nějak v krvi. Je to i proto, že každý rok cítím ve vzduchu tu náhlou změnu. Vzduch nějak jinak voní, slunečních paprsků přibývá a s nimi i energie. Pomalu začínají vystrkovat barevné hlavy první jarní květiny.

Měním se s jarem i já. Medvědice zimní se probudí z dlouhého spánku (gaučového lenošení) a začíná kolem sebe šířit jarní beraní energii – nové začátky. Chce mít kolem sebe více květin, rostlin, zvířat, přírody…Náš byt se každoročně promění do pestrobarevné jarní zahrady. A ve mě se začne probouzet touha nazout tenisky a vyběhnout jaru vstříc. 

Běhání je pro mě i po pár letech stále velká výzva. Ze začátku byla výzva vůbec vyběhnout. Pak uběhnout alespoň pár metrů. Pak najít si své optimální tempo. Pak mě začalo píchat v boku a nestíhala jsem dýchat. Přidala se bolest holení. Atd. atd. atd. Pořád něco na co bych se zdánlivě mohla vymluvit.

Ten kdo se na běh dá, je nejen trenérem těla, ale také své mysli!

Zdá se, že začít běhat je relativně snadné. Natáhnete legíny, tričko, obujete tenisky a vybíháte ze dveří. Nic Vám nestojí v cestě. Opak je ale pravdou! Největší soupeř na startu se skrývá uvnitř. Je to náš vnitřní soudce/kritik – ten pochybovačný hlásek v hlavě. Ďáblík sedící na rameni. Darth Vader vládnoucí temné straně síly (připojte si k tomu známý zvuk sípavého dýchání 😆 )

Znáte to? Pochyby, různá Ale, výmluvy, neustálé otázky, proč bych něco měl/a apod. V józe se těmto klackům pod nohama říká KLÉŠAS – překážky na cestě za sebepoznáním. Příčiny lidského utrpení. A jejich tvůrcem jsme my sami, naše mysl. 

V hlavě naskakuje tisíc myšlenek na to, co bych měl/a dělat, proč nejít běhat a co všechno zrovna dnes musím stihnout. Někdy jsem jen líná a představa, že běžím, mě sama o sobě otravuje. 

V jógové filozofii se tomuto typu překážek říká DVÉŠA – nechuť, výhýbání se nepříjemnému. 

Jak jí čelit?

Nejlépe – Jít skrze ní. Postavit se jí.  Čelit tomu nepříjemnému. Uvědomit si, proč jsem se pro něco ve svém životě rozhodl/a. Proč to chci. Proč jsem začala dělat to, co dělám. Co mi to dává? Dát si opravdu silný DŮVOD aneb jak říká Stáňa Mrázková – Postavit silné PROČ, nad slabší JAK. Já vím, já vím…snadno se to píše, hůře dělá.

Ze začátku stojí spoustu energie rozhoupat se a vydat se vstříc prvním běžeckým metrům. I to obléknutí doslova bolí 😀 Bolí nejen překonávání nechuti, ale na počátku i fyzicky celé běhání. Popadáte dech, píchá Vás v boku, zadýcháváte se. Máte pocit, že s každým dalším metrem omdlíte na chodníku. Zní to hrozně, že? 😀

Začněte POMALU!

Začněte pomalu a stanovte si malé cíle. Ráda pro takové případy používám metodu MINI HABITS neboli Malé zvyky. Zmenším si svůj prvotní cíl do absurdně malého. V případě běhu bylo mým cílem uběhnout alespoň 1 km. Namísto toho jsem si vnitřně řekla, že si jen obléknu běžecké obleční a zajdu se ven projít. To totiž můj mozek hned nezavrhnul, jako příliš náročné. Toto můžete aplikovat na cokoli, čeho byste rádi dosáhli. Malé krůčky k velké změně.

A myslím to i doslovně. Nehrňte se hned do běhu, začněte rychlou chůzí. Nastavte si napoprvé tempo tak, aby ste ho udýchali. Hodně běžců doporučuje střídat běh s chůzí, tzv. Indiánský běh. Já osobně jeho velký fanda nejsem a i když jsem začínala, snažila jsem se běžet, co možná nejdéle dokud jsem mohla. Běžela jsem sice rychlostí slimáka, ale běžela. Teď v těhotenství jsem vzala Indiánský běh na milost a střídám pomalý běh s chůzí. Hlavně proto, že už mě táhne bříško a taky už neudýchám celou trasu, co jsem zvládala před těhotenstvím. 

INDIÁNSKÝ BĚH

Běhá se v intervalech, kdy střídáte např. 2 minuty pomalého běhu s 2 minutami rychlejší chůze a tak pořád dokola. Můžete si vybrat ze 2 variant – buď budete běhat vzdálenost nebo okruh, který takhle zpočátku budete obíhat (varinta, která fungovala mě) nebo si nastavte čas, který chcete takto uběhnout a střídejte to dokud ho nenaplníte. Zbytek cesty domů už dojděte svižnou chůzí.

A jak s vybrat na začátek okruh nebo trasu? Jak zvolit délku?

Znovu – volte malé cíle. Hodně začínajících běžců a běžkyň  chce jako uběhnout vzdálenost např. 5 km. To je super cíl, ale na první výběh zcela nereálný. Já jsem začínala na okruhu, který měl délku cca 2 km. Nejdříve jsem ho obcházela rychlou chůzí. Pak, když jsem v pohodě celý okruh udýchala v kuse, jsem začala velice pomalu běhat. Bežela jsem jen dobu dokud jsem mohla docela dobře dýchat. První můj běh v kuse trval asi 10 minut. 

Velká iluze je myslet si, že se u běhu budete hned cítit vyrovnaně, svobodně a skvěle. Nebudu Vám lhát. Ne. Ze začátku je to pěkně naprd. Nejspíš budete upocení, rudí, dech popadající stvoření ve flekatém oblečení, které ani zdaleka nebude připomínat běžce na fotkách sportovních značek.

Ale běh není o tom, jak vypadáte (stejně jako jóga)! I když se rozhodnete běhat kvůli postavě. Je o svobodě, volnosti, o Vás samotných. Pro mě je také hodně o vděčnosti. Za každé vyběhnutí děkuji. Ne všichni totiž tuto možnost máme. A když pak běžím se sluncem v zádech, vítr mi fouká do vlasů a chladí na tvářích, i přes všechnu námahu, pot a bolest, jsem vděčná. V ten jeden okamžik cítím, že žiju. Tady a teď. A o tom, to celé je.

Tohle všechno a ještě více si budete už brzy moct přečíst v mém příběhu Cesta gaučové povalečky aneb z gauče na startovní čáru. Je to příběh o holce, která se přes svou velkou nelibost k běhání rozhodla, že právě proto je to pro ni ideální pohyb. Zvedla se z pohodlného teplíčka gauče, nazula běžecké tenisky a vyběhla vstříc lepšímu pocitu ze sebe sama.

Jsem jógová lektorka, životní optimistka, tak trochu rebelka a tvůrkyně přístupu Jóga pravdivosti. Učím lidi, že jóga je pro všechny - bez ohledu na konfekční velikost, pohlaví, věk nebo způsob stravování! Více o mě si můžete přečíst tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Objevte TIPY PRO VAŠE ZAČÁTKY S JÓGOU!

    Začínáte s jógou a nevíte si rady? Nevíte co si vzít na první lekci? Zajímá Vás jestli jógou zhubnete? Objevte PŘÍRUČKU ZAČÍNAJÍCÍHO JOGÍNA, ve které se dozvíte 12 nejčastějších odpovědí a rad na otázky, které jógové nováčci na začátku mívají.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • This error message is only visible to WordPress admins

    Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

    There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

    Error: No posts found.

    Make sure this account has posts available on instagram.com.

    Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

    Please visit this page to troubleshoot.