fbpx

MEDITACE – MOJE TIPY JAK NA TO

Pod pojmem meditace jsem si kdysi představovala holohlavé buddhistické mnichy sedící nehybně v oranžových hábitech. Jen tak sedí, vypadají klidně a uvolněně. U mnohých bych našla i náznak úsměvu. Sedí ve starobylém chrámu se zavřenýma očima a působí tak vyrovnaně. 

A teď já a realita: Sedím klidně doma v obýváku. Sedím ve zkříženém sedu a snažím se napodobit svou představu – Jsem buddhistický mnich, má mysl je klidná. Něco mě začalo šimrat na nose. Moje levá noha se začíná odkrvovat a mravenčí. Co si dám dneska na oběd? Měla bych už konečně napsat ten dopis domovnímu správci, který už 3 týdny odkládám….

Připomíná Vám to něco?:) Nebo jste meditaci ještě nikdy nevyzkoušeli a vidina klidného sezení v tichu se zavřenýma očima Vás neláká? Ať už je to tak či onak, realita bývá úplně odlišná od našich očekávání.

Mě vždycky naskočí scéna s filmu Jíst, meditovat, milovat (jehož název mimo jiné inspiroval název tohoto webu:), kdy Elisabeth přijede do indického ašrámu a má v určitou dobu chodit meditovat do meditačního pokoje. Když je v něm, tak se jí hlavou honí spoustu myšlenek, leze po ní moucha, šimrá ji něco za uchem a přemítá, jak dlouho tam ještě bude sedět. Když se podívá na hodiny, zjistí, že je tam jen jednu minutu!

Já jsem na tom byla v začátcích svého domácího meditování podobně jako Elizabeth.

U mě navíc ještě působily pochybnosti, proč bych měla vůbec meditovat.  Meditační praxe ke mě přišla až po pár letech fyzické praxe jógy, po absolvování učitelského kurzu, kde jsme pravidelně (a povinně) každé ráno sedávali v půl hodinové meditační skupince. 

Meditace je jedním z 8 pilířů jógové cesty, tzv. Rádža jógy – osmipilířového systému, který vede k osvícení. V tomto systému je meditace 7. stupeň – tzv. dhjána = stav bezmyšlenkového bytí. Nemyslíte, nekonáte, neusilujete – pouze existuje.

Meditace se obecně, dost často a ráda zaměňuje s koncentrací (dháranou), která je jejím předstupněm a k meditaci přirozeně vede. Je to stav nebo činnost/nečinnost, kdy se necháváme vést nějakým podnětem – hlasem (cizím nebo vnitřním), zvukem, emocí, pocitem, dechem, ústřední myšlenkou a na ten se soustředíme.

Pokud se mi to daří, můžu se velmi rychle z koncentrace přehoupnout do meditace. Hranice kde jedna končí a druhá začíná nejsou jasné a prolínají se.

Pro mě osobně není až tak podstatné umět rozlišit jestli se ještě koncentruji nebo už medituji. To nejpodstatnější je, že se dokážu na chvíli zastavit, uzemnit a ponořit do svého nitra. Díky tomu jsem schopná nacházet odpovědi sama v sobě. 

Jestli jste meditaci doma ještě nikdy nevyzkoušeli, ať už z jakéhokoli důvodu, zkuste to. Není to až tak složité jak se může zdát. Nejsložitější na meditování je začít. 

MOJE TIPY NA DOMÁCÍ MEDITOVÁNÍ – ZN. NEJOGÍNSKY 🙂

  1. Pro časování doby meditace používám už léta aplikaci na mobilu INSIGHT TIMER. Je bezplatná a má vestavěný meditační budík, který Vám konec a začátek meditace odměří přesně podle Vaší potřeby. Má předinstalované zvuky např. tibetské mísy nebo gong, takže si můžete zvolit podle sebe, který z nich je Vám příjemný a nenásilný. Obsahuje taky velkou spoustu nahraných relaxací a relaxační hudby, což se může také hodit.
  2. Začněte zvolna! Nešijte si na sebe hned ze začátku bič v podobě meditování v nehybném sedu o délce 30 minut a více. Z vlastní zkušenosti vím, že odsedět ze začátku jen 5 minut s vlastní myslí je fuška. Nebuďte na sebe tvrdí a začínejte krátkými intervaly. Třeba těch 5 minut je pro začátek zcela dostačujících. Postupně můžete délku prodlužovat nebo zakotvit na nějakém pro Vás přijatelném čase:) U mě je to pro každý den 10 minut.
  3. Vykašlete se na dokonalost! Pokud máte představu, že musíte u meditování sedět zcela vzpřímeně a nehybně, bez opory v lotosovém sedu, tak sami sebe chytáte do myšlenkové pasti. Dovolte si být nedokonalí a v tomto flexibilní. Upravte si pozici, tak, jak potřebujete. Klidně se opřete o pevnou oporu, natáhněte si nohy nebo vypodložte zadek či bedra. Meditujete především pro sebe, pro Vaši psychickou pohodu, tak si to užijte! Čím pohodlněji se budete cítit, tím lépe se Vám bude odpojovat od vašich myšlenek.
  4. Najděte si takové místo u Vás doma, kde se cítíte dobře a bezpečně. U mě doma je to náš gauč, který je i místem naší rodinné pohodičky. Stejně tak na něm sedávám v meditaci. Je mi tam dobře a nic mě neruší, což je důležité.
  5. Zapojte hudbu. Klidně si pro začátek najděte nějakou příjemnou skladbu nebo píseň, která má třeba těch zmiňovaných 5 minut a tou se nechte v meditaci (koncentraci) vést. Nemusíte časovat pokaždé budík. Vaše meditování skončí přirozeně s koncem skladby. Střídejte meditaci v tichu s koncentrací na hudbu. Hrajte si, zkoušejte, co vyhovuje Vám. Je to Vaše meditování 🙂

Ale co je nejdůležitější! Užijte si to a meditujte s chutí. Pokud cítíte, že zatím pro Vás meditace není to pravé ořechové – nevadí. Je možné, že k ní cestu prostě nenajdete. A i taky je to v pořádku. Nejsme všichni stejní a stejně tak každému vyhovuje něco jiného. Existují i meditace v pohybu, ale u těch bych doporučila začít praktikovat pod vedením zkušeného lektora.

Jsem jógová lektorka, životní optimistka, tak trochu rebelka a tvůrkyně přístupu Jóga pravdivosti. Učím lidi, že jóga je pro všechny - bez ohledu na konfekční velikost, pohlaví, věk nebo způsob stravování! Více o mě si můžete přečíst tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Objevte TIPY PRO VAŠE ZAČÁTKY S JÓGOU!

    Začínáte s jógou a nevíte si rady? Nevíte co si vzít na první lekci? Zajímá Vás jestli jógou zhubnete? Objevte PŘÍRUČKU ZAČÍNAJÍCÍHO JOGÍNA, ve které se dozvíte 12 nejčastějších odpovědí a rad na otázky, které jógové nováčci na začátku mívají.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • This error message is only visible to WordPress admins

    Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

    There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

    Error: No posts found.

    Make sure this account has posts available on instagram.com.

    Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

    Please visit this page to troubleshoot.